Odżywianie

Jak przytyć — od czego zacząć?

Chociaż może wydawać się to niemożliwe, zwłaszcza dla osób, które mają za sobą wiele prób odchudzania, przyrost masy ciała to często proces trudny i wymagający zaangażowania. Procesy te z pewnością łączy fakt, że kluczowy jest odpowiedni dobór kaloryczności. Tak jak w przypadku odchudzania istotny jest deficyt, tak w procesie przybierania na wadze zaplanować należy odpowiednią nadwyżkę. Może wydawać się to proste, w końcu dostaje się “przyzwolenie” na jedzenie więcej, w praktyce nie zawsze jest to łatwe.

today
perm_identity Katarzyna Błaszkowska
remove_red_eye 63 odsłony

Masło orzechowe – które wybrać?

Chociaż nazwa „masło orzechowe” zgodnie z prawem nie może być już stosowana przez producentów, to zdecydowanie określenie to kojarzymy znacznie bardziej aktualnie używane określenie — pasta orzechowa. Nie zmienia to faktu, że zarówno pasta jak i znane nam od lat masło orzechowe to te same produkty, którego dominującym składnikiem są orzechy. Czy warto je spożywać, a jeśli tak to, jakie będzie najzdrowsze?

today
perm_identity Katarzyna Błaszkowska
remove_red_eye 201 odsłony

Czosnek – dlaczego warto o nim pamiętać i stosować?

Czosnek pospolity, to popularna roślina, którą powszechnie wykorzystujemy w kuchni. Oprócz walorów smakowych wykazuje ona szereg właściwości o korzystnym wpływie na zdrowie.

today
perm_identity Katarzyna Błaszkowska
remove_red_eye 458 odsłony

Nietolerancja laktozy

Laktoza, to dwucukier obecny w mleku. Zbudowana jest z cukrów prostych — glukozy i galaktozy. Przyswojenie laktozy przez organizm, możliwe jest dzięki działaniu enzymu — laktazy. Aktywność wspomnianego enzymu maleje wraz z wiekiem, jednak wśród Europejczyków, a zwłaszcza tych zamieszkujących północną część kontynentu, obserwuje się stosunkowo wysoką zdolność do trawienia laktozy (nawet 90% populacji nie ma z tym problemów).

today
perm_identity Katarzyna Błaszkowska
remove_red_eye 418 odsłony

Błonnik pokarmowy — rola w organizmie i dzienne zapotrzebowanie

Błonnik, nazywany inaczej włóknem pokarmowym, to bardzo istotny składnik diety. Z żywieniowego punktu widzenia zaliczany jest do węglowodanów, które nie ulegają strawieniu w przewodzie pokarmowym, a co za tym idzie, nie są wchłaniane w jelicie. Co ważne, błonnik nie jest pojedynczym składnikiem. Określa natomiast grupę związków o podobnych właściwościach.

today
perm_identity Katarzyna Błaszkowska
remove_red_eye 417 odsłony

Wyglądają jak cukier, smakują jak cukier, ale to nie jest cukier

Żyjemy w czasach, gdzie dostęp do żywności luksusowej (bo myślę, że tak możemy nazwać wszelakie smakołyki, nie są nam niezbędne do życia) jest bardzo łatwy, a co za tym idzie - spożywamy jej dużo. Rodzice podają dzieciom batonik zamiast owoca. Pijemy słodzone napoje gazowane, zamiast wody na co dzień. I do pewnego momentu nie ma w tym nic złego, ja sam nie stronię od słodyczy, bo zwyczajnie lubię czekoladę.

today
perm_identity Łukasz Plaskota
remove_red_eye 581 odsłony

Charakterystyka metod chemicznych i biologicznych utrwalania żywności z uwzględnieniem ich wpływu na wartość odżywczą.

Utrwalanie żywności - zarówno pochodzenia roślinnego jak i zwierzęcego to jeden z głównych celów, jaki stawiają sobie pracownicy przemysłu spożywczego. Utrwalanie żywności ma na celu nie tylko zabezpieczenie jej przed wpływem grzybów pleśni czy drobnoustrojów chroniąc ja przed przedwczesnym zepsuciem i wyrządzeniem szkody konsumentowi.

today
perm_identity Gosia
remove_red_eye 769 odsłony

Charakterystyka metod fizycznych utrwalania żywności z uwzględnieniem ich wpływu na wartość odżywczą.

Utrwalanie żywności znane jest każdemu z nas i jest praktykowane od wielu lat. Ale w jakim celu? Które ze sposobów są najmniej inwazyjne i pozwalają zachować najwięcej wartości odżywczych? To wszystko w dalszej części artykułu.

today
perm_identity Gosia
remove_red_eye 532 odsłony

Mity dietetyczne i jak to jest naprawdę, część 2.

Mit numer 4 — BCAA jest najlepsze! BCAA, czyli aminokwasy posiadające rozgałęziony boczny łańcuch alifatyczny. Możemy do nich zaliczyć izoleucynę, leucynę oraz walinę. Wielu sportowców suplementuje BCAA, gdyż są przekonani że to najlepszy sposób na hipertrofię.

today
perm_identity Karina
remove_red_eye 603 odsłony

Obalamy mity: Szpinak to bogate źródło żelaza.

Historia ma swój początek w 1870 roku. Wtedy to niemiecki badacz zajmujący się analizowaniem zawartości żelaza w poszczególnych produktach spożywczych popełnił błąd. Zapisując swoje wyniki, postawił przecinek w złym miejscu. Przesuwając go o jedno miejsce w prawo, spowodował nagłe dziesięciokrotne zwiększenie zawartości żelaza w tym znienawidzonym przez dzieci warzywie. I tak oto narodził się mit o niezwykłych właściwościach szpinaku.

today
perm_identity Gosia
remove_red_eye 325 odsłony

Mity dietetyczne i jak to jest naprawdę, część 1.

Zapewne często spotkaliście się z różnymi mitami odnośnie odżywiania. Często są one wyolbrzymione/nieprawdziwe. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej kilku z nich :)

today
perm_identity Karina
remove_red_eye 253 odsłony

Obalamy mity: Czy fortyfikacja żywności jest konieczna?

Jak to jest z tym wzbogacaniem żywności? Po przedstawieniu celu w jakim jest wprowadzana, możemy stwierdzić że głównym celem producentów jest dbanie o konsumenta i dbanie o zminimalizowanie niedoborów żywieniowych populacji, co może przełożyć się na poprawę stanu zdrowia w określonym miejscu na świecie. Najważniejsze jest prawidłowo przeprowadzone badanie, sprawdzające jakie faktycznie niedobory występują. Więc założenia przedstawiają się bardzo pozytywnie.

today
perm_identity Gosia
remove_red_eye 832 odsłony